Отчетност на фирма без дейност

Дори фирмата Ви да не е стартирала дейност или да е спряла да работи, то съществуват административни задължения, свързани с отчетността на всяка една фирма без дейност.

Много често след регистрация на нова фирма, по стечение на различни обстоятелства, тя не започнва дейност до края на годината. Обикновено собствениците са в заблуждение, че нямат никакви ангажименти към държавата. Подобен проблем се получава и при стари фирми, които спират временно дейност. А ръководителите са спокойни, че фирмата няма никакви задължения за периода.

И с изненада възкликват "Ама тя нали е замразена".  Да, само че "замразяването" не означава, че фирмата представа да съществува. Не означава също и че Ви освобождава от ангажиментите, свързани с отчетността. Съответно при тези случаи договора със счетоводителя или счетоводната къща е прекратен и няма кой да алармира или напомни за годишните задължения на фирмата.

За съжаление често не е имало кой да алармира или напомни за годишните задължения на фирмата, защото ръководителят е решил, че може да се справи и сам с фирметните дела и няма нужда от счетоводител след като фирмата не работи. И така опасността от глоби става реална. А по наше мнение е жалко да се плащат пари за глоби само защото сте решили да си спестите някой лев от счетоводното поддържане на неработещата Ви фима.

Затова на кратко ще посочим основните ангажименти, които фирмата има, дори и да не е осъществявала дейност през годината:

1. Изготвяне и подаване на Декларация за предприятия без дейност (Декларация за неактивност) по образец на НСИ.

Тази Декларация се подава в Националния статистически институт (НСИ). Освен основните данни на дружеството, се попълва и актуалната икономическа дейност, съгласно Класификацията на икономическите дейности, както и преобладаващата форма на собственост. Срокът за подаване през 2020 г. е до 30 април.

Вариантите за подаване са: на хартия в съответното Териториално статистическо бюро (ТСБ), чрез изпращане на e-mail на съответния отдел „Статистически изследвания“ към ТСБ, по електронен път с квалифициран електронен подпис или по електронен път, чрез използване на персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП.

Такава декларация подават и дружества, които са осъществявали дейност през отчетната година, но приходите и разходите за дейността са под 500 лева и не могат да попълнят годишен отчет за дейността. Срокът за подаване през 2020 г. е до 31 март за задължените лица по ЗКПО и до 30 април за задължените лица по ЗДДФЛ (ЕТ и земеделски производители)

Актуализация 2021

Предприятия, които не са осъществявали дейност по смисъла на ЗСчмогат да декларират това обстоятелство еднократно за първия отчетен период, в който не са осъществявали дейност, като подадат в НСИ декларация, в срок до 30 юни 2021 година.

2. Подаване на декларация за липса на дейност в Търговския Регистър (декларация по чл. 38, ал. 9 от ЗСч).

Фирми, които не са осъществявали дейност през отчетната година, могат да публикуват такава декларация в Търговския регистър, в срок до 31 март. Това ги освобождава от задължението за публикуване на Годишен финансов отчет. Декларацията се подава в образец и със специално обособено за това заявление Г3. Прилага се и декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ. Пакетът документи може да бъде подаден на хартия и на място в Агенция по вписванията лично от представляващия фирмата. Най-лесният вариант е подаване чрез адвокат с изрично писмено пълномощно, за което не е нужна нотариална заверка.  За разлика от подаването на ГФО, Г3 не може да бъде подадено от Вашият настоящ или бивш счетоводител.

Подаването на така описаните документи може да Ви излезе напълно безплатно ако решите да ги подготвите и подадете сами. По принцип няма държавна такса за тази услуга.

Ако решите да ползвате обаче услуга по изготвяне на документите и подаването им чрез адвокат, е напълно в реда на нещата това да има своята цена.

В случай, че се пропусне срока за подаване на такава декларация, остава задължението за дружеството да публикува Годишен финансов отчет в Търговския регистър. Затова в интерес на всеки управител е да следи срока за подаване на такава декларация, което би му спестило време и разходи. От една страна ще трябва да плаща държавна такса за публикуването. От друга трябва да потърси услугите на счетоводител, който да изготви и подпише годишните отчети, съответно и допълнителни разходи за услугата. За целта счетоводният специалист трябва да отговаря на критериите за „съставител на финансов отчет”, описани в чл.35 от Закона за счетоводството.

С промяна в ЗИД на ЗКПО и Закона за счетоводството, дружествата вече няма да подават декларация за липса на дейност всяка година. Така на практика, ако са подали такава декларация за 2019 г. и ако през 2020 г. не са осъществявали дейност, няма да имат задължение за подаване на декларация в Търговския регистър през 2021 г. и следващите години.

Промяната гласи: „Това обстоятелство се декларира еднократно за първия отчетен период, в който не е осъществявана дейност, с декларация по образец, утвърден със заповед на министъра на финансите. Декларацията се публикува в срок до 31 март на следващата година“.

Публикуването на отчетите в Търговският регистър може да стане по 2 начина: на място във всяко териториално поделение на Агенция по вписванията, или по електронен път. При електронно публикуване се ползва 50% отстъпка от държавната такса (20 лв. вместо 40 лв.). За целта обаче, титуляр на подписа трябва да е търговеца, съставителя (счетоводният специалист, изготвил и подписал годишния финансов отчет) или правоспособен адвокат, упълномощен изрично за това. Срокът за публикуването на отчетите е до 30 юни, като глобите за неспазването му започват от 500 лв. Изключение от правилото правят Едноличните търговци, които ако не подлежат на независим финансов одит са освободени от задължението да публикуват годишните си отчети.

Актуализация 2021

Агенция по вписванията напомня, че съгласно направените промени в Закона за счетоводство в края на 2019 г., декларация за липса на дейност се подава еднократно, а не ежегодно. При възобновяване на дейността, се съставя и подава годишен финансов отчет. По силата на приетите изменения, освободени от задължение да подават ежегодно декларация за липса на дейност по смисъла на т. 30 от Допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството са предприятията, които не са осъществявали дейност през 2019 г. или всяка следваща финансова година и са декларирали това обстоятелство в търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел с декларация по образец в срок до 30.06.2020 г.

Търговците/ЮЛНЦ, които не са осъществявали дейност през 2020 година могат да подадат декларация по чл. 38, ал.9, т. 2 от ЗСч  по утвърден образец до 30 юни 2021 г. в  териториална служба на Агенция по вписванията или по електронен път, чрез единния портал

3. Подаване на Справки декларации по ЗДДС.

Ако фирмата Ви има ДДС регистрация, дори и да не извършва дейност, имате задължение ежемесечно да подавате Справка-декларация по Закона за данъка върху добавената стойност в срок до 14-то число на следващия месец. Независимо, че стйностите в дневниците за покупки и за продажби ще са нулеви, не трябва да се пропуска подаването. Пропускът още през първия месец на неподадено ДДС води до санкция в размер на 500 лв.

При добро желание, може да изтеглите безплатния софтуер на НАП, да изкарате ПИК на фирмата и сами да си подавате нулевото ДДС ежемесечно. Трябва да знаете, че ако не искате солена глоба, срокът трябва да се спазва, независимо от обстоятелствата. Но ако не Ви се занимава и не може да поемете ангажимента поради пътуване и липса на време, то подаването на декларацията по ДДС се възлага на счетоводител (обикновено който преди това е извършвал счетоводното обслужване) Той ще има ангажимента да подава документите електронно (защото това е единствения начин към момента) срещу минимална такса за нулево ДДС.  Все пак винаги може да се обърнете към него за професионален съвет относно дерегистрацията по ЗДДС на Вашата фирма и какво ще Ви коства това.

4. Подаване на болнични листове и осигурителни декларации.

Ако фирмата спре дейност, но има служител, който е в майчинство (или самият управител е в майчинство), то периодично трябва да се подават болничните листове в НОИ, заедно със съответните формуляри за временна нетрудоспособност и майчинство. Освен това дружеството е длъжно ежемесечно да подава осигурителни декларации в НАП. За всичко това също ще е нужна помощта на счетоводител или най-малкото - ТРЗ специалист.  За да сме напълно честни ще Ви кажем, че НАП и НОИ предоставят безплатни софтуери, които може да се ползват както за осигурителните декларации, така и за декларациите във връзка с майчинството. С повече свободно време и желание, може сами да се справите с тези ангажименти. Въпреки това, не Ви съветваме да експериментирате, а да си спестите главоболията като се свържете със счетоводител, който да поеме тези ангажименти срещу минимална такса.


Въпреки че в началото на 2018 г. се въведоха някои облекчения за фирмите без дейност, ангажиментите хич не са малко. Срещали сме се с клиенти, които дори са забравяли, че имат някоя и друга неработеща фирма. Е, глобата е било това, което ги е подсещало. За да се избегнат тези неприятни моменти Ви съветваме да намерите счетоводител, с който да уговорите годишните ангажименти, да му заплатите предварително услугите (така и двете страни ще сте сигурни и удовлетворени) и да изисквате входящите номера на подаваните от него образци и декларации.   И не на последно място - помнете, че евтиното винаги излиза скъпо. Примери, колкото щете.

Comments are closed

запитване